Aktuelle Informationen zu SARS-CoV-2
Back to Business – Kantoor
Gaat het kantoor weer open? Vele uren doorbrengen in een afgesloten ruimte met collega's, het idee alleen al maakt dat veel medewerkers zich ongemakkelijk voelen. Het is daarom essentieel dat werkgevers zich informeren over de aanbevolen richtlijnen voor het werken op kantoor en veilige en hygiënische werkomstandigheden creëren.
Welke aanbevelingen gelden voor kantoorwerk?
Het is de verantwoordelijkheid van de werkgevers om de nodige maatregelen te nemen om de gezondheid van de werknemers te beschermen. Dit houdt onder meer in dat moet worden nagegaan of de maatregelen doeltreffend zijn en dat zij zo nodig moeten worden aangepast aan de veranderende omstandigheden.
Werknemers die thuis kunnen werken, moeten in principe thuis blijven. Als dit niet mogelijk is, helpen de volgende tips om infecties op kantoor te voorkomen:
- Het informeren van medewerkers over het risico op infectie en de noodzakelijke persoonlijke hygiëne (bijv. het regelmatig wassen van de handen)
- Grondige reiniging en desinfectie van het werkgebied, inclusief deurklinken en raamkrukken
- Zorg voor beschermende middelen (bijv. maskers) en hygiënemateriaal (bijv. zeep en ontsmettingsmiddel)
- Regelmatig luchten (vier keer per dag gedurende vijf tot tien minuten)
- Houd arbeidsmiddelen schoon en deel ze niet met collega's
- Zorg voor een minimale afstand van 1,5 meter tussen de werkplekken
- Teamvergaderingen niet persoonlijk houden, maar via samenwerkingstools
- Maaltijden niet in groepsverband, maar alleen nuttigen
- Vermijd klantbezoeken aan het bedrijf
- Definieer een alternatief voor begroeting zonder fysiek contact (vooral het schudden van de handen)
- Als een werknemer ervan wordt verdacht te zijn geïnfecteerd: Informeer de bedrijfsarts / GGD
3 tips voor implementatie op kantoor
Bedrijfshygiëne is een must
De werkplek en de arbeidsmiddelen moeten dagelijks worden gereinigd en gedesinfecteerd.
Afstand is goed, scheidingswanden zijn beter
Plaats de bureaus 1,5 meter uit elkaar en scheid de werkplekken fysiek af met scheidingswanden.
Checklist voor het kantoor
Voorbereiding en communicatie
- Voorlichting van de werknemers: infectiegevaar op kantoor
- Communiceren over hygiëne- en veiligheidsmaatregelen
- Stel een alternatief voor om elkaar zonder fysiek contact te begroeten
- Plaats informatieborden met de belangrijkste regels voor persoonlijke hygiëne
- Minimale afstand tussen de werkplekken: 1,5 meter
- Scheidingswanden opstellen
- Afstanden markeren met plakband of soorten waarschuwingstape
- Zorg voor hygiënebenodigdheden (bijv. mondkapjes en ontsmettingsmiddelen)
Bedrijfshygiëne
- Meerdere keren per dag: Reiniging en desinfectie van alle contactoppervlakken, inclusief deurkrukken en raamkrukken
- Vier keer per dag telkens gedurende vijf tot tien minuten luchten
- Reinig en desinfecteer arbeidsmiddelen meerdere malen per dag
Richtlijnen op het werk
- Deel geen arbeidsmiddelen met collega's
- Teambijeenkomsten houden over samenwerkingstools
- Maaltijden die alleen moeten worden genuttigd
- Vermijd klantbezoeken aan het bedrijf
- In geval van verdenking van besmetting: informeer de bedrijfsarts / GGD