+32 800 12 899 

Goederenstroom eenvoudig uitgelegd

Materiaalstroom – kom je met ons mee op een productreis?

Op koers met de EUROKRAFT lade-indelingenset.

 

 

Wat verstaat u onder materiaalstroom? Als u bekend bent met goederenbeheer, weet u wat er bedoeld wordt met ’ruimtelijke ordening en controle van materiaalbewegingen binnen een bedrijf en tussen het bedrijf en zijn omgeving’. Deze definitie klinkt voor de meeste mensen erg abstract. Omdat het beheer van de materiaalstroom in uw bedrijf zeer complex en uitgebreid is.

Om u te helpen de eenvoudige processen die erachter schuilgaan beter te begrijpen, nemen we u mee op de reis van onze lade-indelingenset, waarbij we ons beperken tot de stroom van slechts één product en zo afscheid nemen van alle complexiteit.

Elk begin is het magazijn van de fabrikant

De EUROKRAFT lade-indelingenset bestaat uit een lengteschot en vier dwarsschotten per set en wordt zo geleverd dat deze onderdelen alleen nog maar in elkaar gestoken hoeven te worden. Dat staat in de datasheet. En dit is de enige manier waarop het later door de ontvangers zal worden geaccepteerd.

Dit betekent dat de afzonderlijke onderdelen eerst tijdens de productie worden geassembleerd, voordat er iets wordt opgeslagen of verzonden. En dit is waar de materiaalstroom begint.

Transportroute 1: Magazijnfabrikant -> Productieproducent

In productiebedrijven moeten de meeste gebieden regelmatig worden uitgerust met grondstoffen, verbruiksgoederen en benodigdheden, leveranciersonderdelen en halffabrikaten en in het algemeen kantoorbenodigdheden en reserveonderdelen. Daarom zijn in veel productiefaciliteiten transportsystemen geïnstalleerd. Goederen kunnen snel en effectief worden aangevoerd via rollenbanen of transportbanden. Dit is bijzonder geschikt voor zeer grote productiehallen. In kleinere productiefaciliteiten halen medewerkers een deel van de goederen zelf op bij de opslaglocatie. Maar ook grote delen moeten hier met behulp van transportmiddelen worden verplaatst.

In het geval van onze lade-indelingenset verbindt één medewerker ook de vier scheidingsschotten van de dwarsschotten met het scheidingsschot van het lengteschot.

Waarop moet worden gelet voordat goederen worden verzonden?

Transportroute 2: Productie producent -> Intermediair

 

Om ervoor te zorgen dat onze lade-indelingenset klaar is voor verzending naar de intermediair, worden de afzonderlijke componenten op de opslaglocatie gescand, verwijderd en naar de verpakkingstafel gebracht. Hier volgt de belangrijkste werkstap voor het verzenden van de goederen: de verpakking.
De buitenverpakking van de goederen moet zodanig worden gekozen dat het product tegen krassen wordt beschermd. En ook het verpakkingskarton mag niet beschadigd worden door de hoeken en randen van de metalen platen. Hiervoor wordt vaak verpakkingsfolie of bubbeltjesfolie gebruikt. De buitenste kartonnen vouwdoos die het beste past, laat weinig ruimte voor schuiven.

Dat is de kartonnen vouwdoos van onze lade-indelingenset: deze bevat aan de buitenkant een barcode, zodat het artikel nu in zijn geheel kan worden gescand en opgeslagen.

Dus waar gaan we nu heen? Naar de intermediair. Hij verkoopt werkbanken en ladekasten en heeft bij ons 200 lade-indelingensets besteld. Onze set verlaat nu samen met 199 andere de uitgaande goederenafdeling van onze eigen productie in Haan. Altijd tien in een grotere kartonnen vouwdoos en gestapeld op europallets. Stevig verpakt met omsnoeringsfolie. Het maakt deel uit van de ladingzekering. De kartonnen vouwdozen mogen immers niet van de stapel vallen. Maar daarover later meer.

Wat gebeurt er bij de goederenontvangst?

De goederen worden geleverd, dat is zeker. Maar veel belangrijker is dat de goederen op het afgesproken tijdstip aankomen. Niet alleen om de geleverde goederen op tijd te kunnen gebruiken, maar ook om een verkeerschaos op het bedrijfsterrein te voorkomen. Stelt u zich eens voor dat er bij u ineens vijf vrachtwagens tegelijk moeten worden gelost.
De controle van de aankomsttijd en de terugkoppeling van afwijkingen naar de leverancier behoort daarom tot de taken van de goederenontvangstafdeling. Op deze manier kunnen de levertijden samen geoptimaliseerd worden.

 

Verdere taken zijn:

  • Bevestiging van inkomende goederen
  • Voer de leveringshoeveelheid in, eventueel met behulp van mobiele data
  • Inspectie door middel van bemonstering, weging, enz.
  • Registratie en, indien nodig, verder gebruik van verpakkingen, pallets en transportcontainers
  • Sorteren en voorbereiden voor verdere materiaalstroom

 

Onze lade-indelingenset wordt nu op een pallet in de goederenontvangstzone geplaatst. Nu wordt een van de andere 199 sets verwijderd en gewogen op een weegschaal. Een set weegt 5 kg en de verpakking 500 gram. Dat is 5,5 kg per stuk. Vervolgens wordt de gehele pallet met alle kartonnen vouwdozen gewogen. Het gewicht van de pallet wordt afgetrokken van het totale gewicht. Resultaat: 1,1 ton. Dat wil zeggen als 200 sets ook echt zijn aangekomen. Pas na controle wordt het serienummer ingescand en worden de goederen in het systeem van de intermediair ingevoerd.

Transportroute 3: Goederenontvangst intermediair -> Magazijn intermediair

In het magazijn van de intermediair wordt een chaotisch opslagsysteem gebruikt. Dit is gekoppeld aan het merchandise managementsysteem. Orderverzamelaars scannen de voorraadgoederen bij aankomst en verplaatsen ze vervolgens naar een vrije ruimte. Zo wordt de opslagruimte in het goederenbeheersysteem bij het product opgeslagen en is het mogelijk om te zien welk artikel waar is opgeslagen. Het magazijnpersoneel navigeert van opslaglocatie naar opslaglocatie met bijzetwagens en hefwagens.

 

Onze lade-indelingenset wordt nu samen met de andere op de pallet met een heftruck naar het magazijn gebracht.

Transportroute 4: Magazijn intermediair -> Goederenafgifte intermediair

Een week later bestelt een klant reserveonderdelen en uitbreidingen voor zijn werkbank of ladekast. Samen met een geperforeerd plaatsysteem, een sluitcilinder met sleutel en een fijne groefmat wordt de set opnieuw gescand in het magazijn van de intermediair en naar de paktafel gebracht. Dit betekent dat we op het goede spoor zitten en dat ons product snel op de plaats van gebruik zal aankomen.

De kracht van een goede paktafel

Een goede paktafel is de stelschroef voor de snelheid in de goederenstroom, want als een inpakker op individuele werkhoogte alles bij de hand heeft, kan hij efficiënter en gezonder werken. Maar wat maakt een paktafel een goede paktafel?

 

  • Alle benodigde hulpmiddelen (kartonnen dozen, tapedispensers, weegschalen, verzendetikettenprinters, etc.) zijn direct bij de paktafel verkrijgbaar.
  • Digitale aansluiting van de in te voeren gegevens (artikel, hoeveelheid, gewicht, afleveradres, etc.).
  • De hoogte van de paktafel kan zo worden ingesteld dat grote en kleine medewerkers onder dezelfde omstandigheden kunnen werken.
  • Op het verpakkingsstation moet elk type verpakking mogelijk zijn: van enveloppen en kartonnen pallets tot vaten en containers.

De kracht van de juiste verpakking

Onze ladeset bevindt zich nog steeds in de originele buitenverpakking. Samen met de andere drie artikelen voor de klant wordt het nu weer aan de verpakkingstafel verpakt, zodanig dat er niets beschadigd wordt. De volgende regels zullen u helpen om correct te verpakken:

 

  • De zware artikelen komen onderop.
  • Kwetsbare producten worden zoveel mogelijk aan de binnenzijde geplaatst en lichte goederen worden er bovenop geplaatst.
  • Luchtkussens, pakpapier- of kartonresten dienen als opvulling en buffers in de verpakking om te voorkomen dat de afzonderlijke verpakte goederen tegen elkaar wrijven of de binnenwand van de kartonnen vouwdoos beschadigen.
  • Lichte goederen worden beschermd met zachte materialen zoals verpakkingsfolie, terwijl voor zware goederen hardere opvulling zoals geperforeerd karton worden gebruikt.
  • Omdat de hoeken en randen van een buitenverpakking het vaakst beschadigd worden, moeten ze altijd van binnenuit beschermd worden met opvulmateriaal.

 

Wanneer alles veilig verpakt is, wordt het pakket op de transportwagen geplaatst en naar de uitgaande goederenruimte gebracht.

Logistiek: Waarom een goede voorbereiding alles is wat nodig is

Vrachtbeveiliging is een must voor elke logistieke dienstverlener. Expediteurs gebruiken hulpmiddelen zoals spanbanden, netten, antislip pads en wielkeggen. Deze hebben vrachtwagens meestal aan boord. Dus wanneer de chauffeur de documenten voor de zending ontvangt, controleert hij of alles aanwezig is en laadt het dan zo in dat hij het goed kan beveiligen. Het doel is ervoor te zorgen dat de goederen blijven zoals ze aan het begin van de reis waren, zelfs na vele bochten en kuilen.

Vervoersroute 5: Goederenafgifte intermediair -> Plaats van gebruik

Na vele uren rijden en een lange file, komt het pakket met onze lade-indelingenset op de plaats van gebruik. De inhoud wordt gecontroleerd, de set wordt opnieuw gescand in het magazijn van de intermediair en het leveringsdocument wordt ondertekend.
Een uur later ligt onze indelingenset al in de lade van een werkbank. Het zal er nog vele jaren blijven, want EUROKRAFT-producten hebben een garantie van tien jaar. Zo eindigt onze productreis.

Hoe plant u uw goederenstroom?

Stel de juiste vragen!

 

De hier beschreven productreis is natuurlijk het ideale plaatje. Zo werkt het alleen als aan de basisvereisten wordt voldaan. Om er zeker van te zijn dat de volledige productreis ook aan het eind van de reis volgens schema verloopt, moeten veel vragen altijd snel beantwoord worden:
 

  • Hoe lang heeft een productgroep van A naar B nodig?
  • Hoeveel eenheden worden er met één levering verzonden?
  • Hoe moeten de goederen worden verpakt en beveiligd zodat ze het transport onbeschadigd kunnen overleven?
  • Hoeveel verschillende transportroutes zijn er en welke is het beste voor ons?


Idealiter worden de antwoorden op deze vragen opgeslagen in één systeem per goederencategorie. Als u dan bijvoorbeeld aan de paktafel goederen X scant, weet het systeem al bij welk expeditiebedrijf de goederen moeten worden aangemeld voor verzending en hoe lang de transportroute naar de ontvanger ongeveer zal duren. Dan worden automatisch de leveringsdatum en -tijd berekend en aan de ontvanger meegedeeld. Verkeersopstoppingen en ongelukken zijn natuurlijk onvoorspelbaar.

 

Neem de juiste maatregelen!

 

Een goede voorbereiding is alles: Weet u altijd wat u moet doen als er …

 

  • ... te weinig of te veel goederen bij de inkomende goederenafdeling aankomen op het moment dat de bestelling werd geplaatst?
    Noteer dit in de begeleidende documenten en laat het ook door de leverancier van de goederen ondertekenen. Neem dan contact op met de verlader en bespreek de volgende stappen.
     
  • ... goederen beschadigd aankomen?
    In principe is de logistieke dienstverlener aansprakelijk. Op voorwaarde dat de schade niet wordt veroorzaakt door een gebrekkige verpakking van de verzender. Dit kan meestal worden aangetoond. Als u tijdens de inspectie bij de goederenontvangst vaststelt dat er schade is ontstaan, noteer dit dan op de begeleidende documenten en laat de verkoper het voor u medeondertekenen. Als de gebreken pas later aan het licht komen, meld ze dan onmiddellijk aan de verzender.
     
  • ... goederen erg zwaar en omvangrijk zijn?
    Controleer voor het transport of de medewerkers hiervoor beschermingsmiddelen nodig hebben en of het transport met grote machines moet plaatsvinden. Houd regels en voorschriften bereid voor medewerkers en sensibiliseer hen voor een veilige omgang met deze machines. Het zicht kan sterk worden beperkt, bijvoorbeeld bij het vervoer van een groot object met een hefinrichting. Dit verhoogt het risico op ongevallen. Lees meer over arbeidsveiligheid.

 

Heeft u nog vragen over de materiaalstroom of een van onze producten, schrijf ons dan een bericht, chat met ons in onze webshop of bel ons. Wij zijn er voor u.

MOBIEL GEOPTIMALISEERDE WEERGAVE GEWENST?

De KAISER+KRAFT webshop is nu ook beschikbaar in een nieuwe mobiele versie die voor u voortdurend verder wordt ontwikkeld.
De mobiele weergave proberen