Bescherming van goederen

Volumineuze geometrieën, gevoelige of bederfelijke goederen, grote containers: er is niets wat niet kan worden vervoerd. Met de juiste producten voor bescherming van goederen en een uitgebreide keuze aan toebehoren voor ladingzekering in vrachtwagens en auto's kunt u uw goederen zonder problemen op de weg krijgen – en vooral bij uw klanten.

Bescherming van goederen en ladingzekering: wat zijn de verschillen?



Bescherming van goederen wordt ook transportzekering of transportverpakking genoemd. Dit verwijst naar het groeperen van individuele producten in een transporteerbare eenheid. Door ze te groeperen, zorgt u ervoor dat de goederen zonder ruimteverlies kunnen worden geladen, gemakkelijk kunnen worden vervoerd en naar de klant kunnen worden gebracht. Bovendien beschermen verpakkingen of laadeenheden uw goederen tegen beschadiging.





Ladingzekering daarentegen zet pallets en containers vast tijdens transport per vrachtwagen, auto enz. Hier zijn spanapparaten en spanbanden onmisbaar. Vloerbevestiging en andere bevestigingselementen worden toegevoegd.



Om een echt succesvol transport te garanderen, zijn thermische bescherming en koelelementen voor voedingsmiddelen, farmaceutische producten en veel andere gevoelige goederen onmisbaar. U gebruikt ook weegschalen om ervoor te zorgen dat de maximale belasting niet wordt overschreden, zowel op de afzonderlijke pallet als in de laadruimte.



Wie is verantwoordelijk voor goederen- en ladingzekering?



Zowel de lader als de chauffeur zijn in gelijke mate verantwoordelijk voor de bescherming van goederen en ladingzekering en de toebehoren voor ladingzekering. Bij een ongeluk of incident zijn beiden aansprakelijk.



De lader moet…



  • …in geval van twijfel de nodige kwalificaties kunnen aantonen voor de goederenzekering, het laden en de ladingzekering,

  • de goederen klaarmaken voor transport met optimale bescherming van goederen,

  • de lading zorgvuldig beveiligen volgens de voorschfiften.


De chauffeur moet…



  • …tijdens het laden controleren of de goederen veilig zijn verpakt voor transport,

  • de ladingzekering voor vertrek controleren en afstemmen,

  • onderweg spanbanden en dergelijke voortdurend controleren op veiligheid.


Wanneer een lading als (on)veilig geldt, wordt in geval van twijfel verduidelijkt door het verkeersreglement. In het Duitse verkeersreglement staat bijvoorbeeld dat de ladingzekering ervoor moet zorgen dat niets kan wegglijden, vallen, omvallen, rollen of lawaai veroorzaken tijdens een noodstop of een uitwijkmanoeuvre (StVO § 22 lid 1). Het Wetboek van Koophandel en de technische regel VDI 2700 zijn nog preciezer – vooral voor commercieel vervoer.



We leggen u graag uit hoe u aan deze regels kunt voldoen met de optimale producten. Neem gewoon contact met ons op.